Hautausnaamio Ligabue Cl 2885

Maailma, jota ei ollut -näyttely tuo Väli- ja Etelä-Amerikan muinaiset kulttuurit Kansallismuseoon

Museot

Italialaisesta Fondazione Giancarlo Ligabuen kokoelmasta nähdään liki 200 harvinaista prekolumbiaanista esinettä 4000 vuoden ajanjaksolta, n. 2500 eaa.–1500 jaa. Näyttely Kansallismuseossa 18.10.2019–15.3.2020.

1400-luvun lopulla Eurooppaa ravisteli merkittävä löytö: "Intia", kokonainen uusi maailma, jonne genovalaissyntyinen tutkimusmatkailija Kristoffer Kolumbus saapui vuonna 1492. Kolumbus uskoi kuolemaansa asti löytäneensä merireitin Intiaan eikä tiennyt kohdanneensa uutta mannerta.

Uuden mantereen löytyminen mullisti eurooppalaisten maailmankuvaa monin tavoin. ”Uusi maailma” on kuitenkin käsitteenä Eurooppa-keskeinen, sillä korkeakulttuurit olivat kukoistaneet Amerikan mantereella jo tuhansia vuosia ennen väkivaltaista kohtaamistaan eurooppalaisten kanssa. Koillis-Aasiasta Beringin salmen kautta saapuneet ihmiset olivat asuttaneet maanosan jo 15 000 vuotta sitten, tai jopa aiemmin.

Uudesta maailmasta tuotiin Eurooppaan ensin muutamia kultaesineitä, hedelmäpuita ja tupakkaa – sekä myös alkuperäisväestön edustajia eurooppalaisten hämmästeltäväksi. Brysselissä taidemaalari Albrecht Dürer oli yksi ensimmäisistä eurooppalaisista, joka näki asteekki-hallitsija Montezuman löytöretkeilijä Hernán Cortésille lahjoittamia kultaesineitä. Dürer kirjoitti vuonna 1520: "Jotkut esineet osoittavat ainutlaatuista taidokkuutta; olen hämmästynyt näiden kaukana olevien asukkaiden omalaatuisuudesta ja kekseliäisyydestä.”

Kansallismuseossa 18. lokakuuta avautuvassa näyttelyssä esillä olevien liki 200 esineen joukossa on sapoteekkien uurnia, asteekkien veistoksia, mayojen keramiikkaa, Perun Nazca-alueen maljakoita ja tekstiilejä sekä Andien Moche-kulttuurin kultaisia esineitä.

Italialaisen paleontologin, tutkijan ja poliitikon Giancarlo Ligabuen (1931–2015) perustama, ja hänen poikansa Inti Ligabuen johtama säätiö on kerännyt monipuolisen arkeologisen kokoelman Latinalaisen Amerikan kulttuureista. Viidenkymmenen vuoden ajan karttunut kokoelma on yksi tärkeimmistä esikolumbiaanisista kokoelmista Italiassa, ja Helsingin näyttelyn myötä yleisöllä on ensimmäistä kertaa mahdollisuus tutustua siihen Italian ulkopuolella.

”On lähes mahdotonta kuvitella, miltä tuon rinnakkaistodellisuuden löytäminen reilut viisisataa vuotta sitten on tuntunut. Tänä päivänä kuulemme päivittäin, mitä maapallon toisella puolella tapahtuu. Silti olemme edelleen usein kykenemättömiä ymmärtämään meille vieraita kulttuureita. Huomaamattammekin tulkitsemme niitä oman maailmankuvamme kautta. Toivon, että näyttely herättää ajattelemaan myös omaa suhdettamme toisiin todellisuuksiin”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Kansallismuseo järjestää näyttelyn yhteistyössä StArt s.r.l:n ja Fondazione Giancarlo Ligabuen kanssa. Näyttelyn kuraattorit ovat Dr. André Delpuech ja Dr. Jacques Blazy.

Kuva: Hautausnaamio, Peru, Lambayeque-kulttuuri, 1200 jaa. Kullattu kupari. Kuva: Fondazione Giancarlo Ligabue