Inherit Soile

Inherit the Dust -näyttely nousi kesän puheenaiheeksi

Näyttelyt, Museot

Nick Brandtin valokuvanäyttelyn kävijämäärä hätyytteli Barbie-ennätysnäyttelyn lukemia: Kansallismuseon näyttelyssä vieraili liki 100 000 kävijää.

Sunnuntaina 1.9. päättyneestä Nick Brandtin Inherit the Dust -valokuvanäyttelystä tuli kesän näyttelytarjonnan kohokohtia Helsingissä. Luonnonvaraisten eläinten asuinsijojen valtaaminen Itä-Afrikassa kosketti näyttelyssä vierailleita, mikä näkyi myös sosiaalisen median postauksissa ja asiakaspalautteissa. Näyttelystä poistui liikuttuneita ja vaikuttuneita ihmisiä. Entistäkin ajankohtaisemmiksi näyttelyn teemat nousivat Amazonian tuhoisien palojen myötä.

”Vastuu maapallosta on yhteinen. Omat kulttuuriset tottumuksemme kuormittavat maapalloa, ja jokainen voi osaltaan edistää muutosta sekä vaatia vastuullisuutta. Toivomme, että näyttely on rohkaissut toimimaan. Taiteessa – kuten tämän näyttelyn kohdalla Nick Brandtin teoksissa – on valtava voima, jota tarvitaan muutoksen aikaansaamiseksi. Olemme halunneet antaa äänen myös eläimille, mikä tuntui tarpeelliselta ajassamme. Kun puhumme kulttuurista, useimmiten keskiössä on ihminen”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Fotografiskan tuottaneessa näyttelyssä vieraili viiden kuukauden aikana liki 100 000 kävijää. Barbie-näyttelyyn tutustui neljän kuukauden aikana reilut 114 000 kävijää.

Koululaiset innostuivat syventämään näyttelykokemustaan interaktiivisessa Bust the Dust -pelissä.

Samaan aikaan museon pop up -tilassa esillä ollut Kansallismuseon omista kokoelmista koottu Jälkiä-näyttely (5.4.–4.8.) jatkoi eläimen ja ihmisen välisen suhteen pohdiskelua.

Seuraavaksi Kansallismuseossa tutustutaan Mesoamerikan ja Andien korkeakulttuureihin Maailma, jota ei ollut -näyttelyssä 18.10 alkaen. Giancarlo ja Inti Ligabuen yksityiskokoelmasta tuotettu näyttely tuo Suomeen ensi kertaa liki 200 esikolumbiaanista esinettä: zapoteekkien tuhkauurnia, asteekkien veistoksia, mayojen keramiikkaa, Perun Nazca-alueen maljakoita ja tekstiilejä sekä Andien Moche-kulttuurin kultaisia esineitä.

Kuva: Soile Tirilä / Museovirasto