Matkaradio vuodelta 1959

Kuukauden esine - Tammikuu 2005

Turkulainen ASA RADIO OY sai alkunsa vuonna 1922, kun turkulainen sähköasentaja Arvo A. Sakrelius valmisti ensimmäisen radiovastaanottimensa, kidekoneen, jolle antoi nimen ASA nimensa alkukirjainten mukaan. Sakrelius rakenteli radioita muutaman vuoden kellariverstaassa ja perusti varsinaisen liikkeensä vuonna 1927, toimialana radiolaitteiden valmistus ja komponenttien kauppa.

Aluksi valmistettiin kidekoneita ja 1930-luvun alkupuolelta alkaen erilaisia suuria, verkkovirralla toimivia putkivastaanottimia. Ensimmäisen kannettavan matkaradiomallin ASA otti tuotantoon vuonna 1939. Se oli vielä suhteellisen painava putkiradio. Suomessa aloitettiin radiolähetykset ultralyhyillä aalloilla eli ula-aalloilla toisena maana Euroopassa vuonna 1953, ja ASA toi ensimmäisen ula-radionsa markkinoille samana vuonna.

1950-luvulla myös transistorit tekivät tuloaan, mutta vielä ei osattu valmistaa transistoreja, jotka olisivat toimineet ula-taajuuksilla. ASA halusi kuitenkin hyödyntää uutta tekniikkaa matkaradiossa ja otti vuonna 1959 tuotantoon ensimmäisen transistorimatkaradionsa, mallin 155 TM. Siinä on keskipitkät ja pitkät aallot eli se on ns. AM-vastaanotin. Radio on koottu keskieurooppalaista valmistetta olevista komponenteista, OC-sarjan Germanium-transistoreita on seitsemän kappaletta. Radiossa ei ole kokoonmenevää ulkoantennia, kuten myöhemmissä matkaradiossa, vaan kotelon sisällä on suuri ferriittiantenni.

Alan kehitys oli tuohonkin aikaan varsin nopeaa. Mainittakoon, että kolme vuotta ennen tätä radiomallia, vuonna 1956, ASA aloitti televisiovastaanottimien teollisen valmistuksen. Silloin tv-lähetykset olivat vielä harrastuspohjaisia, Yleisradion lähetykset alkoivat vuonna 1958. Ensimmäisen transistoreilla toimivan ula-matkaradiomallin ASA otti tuotantoon vain kaksi vuotta 155 TM-mallin jälkeen, vuonna 1961.

Sanomalehtimainos keväällä 1959 kertoi mm.:

"Uusi transistori-ASA tarvitsee vain 4 tavallista taskulampunparistoa koko kesäksi. Nyt voitte kuunnella radiota 180 markalla n. 400 tuntia. Uusi Matka-Asa 155 TM tarvitsee vain neljä tavallista 1,5 V paristoa, jotka maksavat yhteensä tuon 180:-. Uusi transistori-Asa on todella hämmästyttävä ominaisuuksiltaan. Sillä on suuren radion yllättävän kantava, täyteläinen ääni - ja se on Teille taloudellinen. Normaalilla kuuntelulla Teidän ei tarvitse vaihtaa siihen paristoja koko kesänä. Te kuuntelette sitä huokeammalla kuin tavallista verkkovastaanotintanne! Kysykää jo t ä n ä ä n uutta transistori-Matka-Asaa kauppiaaltanne. Nyt kaupoissa vain 23.500:-"

Matkaradiota mainostettiin siis erityisesti kesämökkiläisille, jotka varmasti olivatkin suuri käyttäjäryhmä. 1950-1960-luvulla oli myös vielä runsaasti sähköttömiä talouksia, joissa paristoilla toimiva radio oli ainoa mahdollinen keino ottaa vastaan lähetyksiä ulkomaailmasta ilman verkkovirtaa. Ensimmäiset paristokäyttöiset matkatelevisiot tulivat markkinoille kymmenkunta vuotta myöhemmin, 1960-luvun lopulla, mutta yleistyivät hitaasti.

Antti Metsänkylä

Matkaradio
Kuvan esittämä ASA 155 TM -matkaradio ostettiin Kansallismuseon kokoelmiin helmikuussa 2004. Siitä tiedetään, että se on kuulunut vanhalle rouvalle, joka asui yksinään sähköttömässä talossa.