Kansallismuseo kesa

10 syytä vierailla Kansallismuseossa tänä kesänä

Kansallismuseon kesä on täynnä tapahtumia ja kesäistä tekemistä niin aikuisille kuin lasten kanssa vieraileville. Tule mukaan opastukselle, kiipeä museon torniin ja nauti kesäiset pullakahvit Halkopihan terassilla!

1) Näyttelyt

Kansallismuseon perusnäyttelyt Esihistoria, Toista maata ja Suomen tarina kiinnostavat useammankin vierailun verran. Vaihtuvana näyttelynä Kansallismuseossa on tänä kesänä laaja outsider-taidetta esittelevä näyttely, Kesytön taide. Näkyväksi osaksi kansainvälistä taidemaailmaa nousseet outsider-taiteilijat eivät noudata taiteen normeja, vaan sananmukaisesti tekevät taidetta, joka pikemminkin on kesytöntä, villiä ja ennen kaikkea tekijänsä mielikuvituksesta syntyvää.

2) Opastukset

Opastuksella saat näyttelystä vielä enemmän irti – opastus syventää museovierailua, viihdyttää ja herättelee pohtimaan. Katso kaikki kesän opastukset ja elämykset.

3) Arkkitehtuurikierros

Varaa perheellesi, ystävillesi, tiimillesi tai itsellesi kierros, jolla tutustutaan Kansallismuseon ainutlaatuiseen arkkitehtuuriin. Vierailun päätteeksi tarjoilemme kahvia tai kuohuvaa Halkopiha-nimisellä sisäpihalla. Lue lisää arkkitehtuurikierroksista ja kesäisistä tarjoiluista..

4) Tornikierrokset

Vierailu Kansallismuseon tornissa on elämys! Torni on tavallisesti yleisöltä suljettu, mutta torniin voi varata oman kierroksen ja kavuta kaikki 174 askelmaa tasanteelle, josta näkee Helsingin kattojen ylle. Kaikkiaan 58 metrin korkuisessa tornissa on noin 40 metrin korkeudessa parvekkeita jokaiseen ilmansuuntaan. Tutustu Tornikierroksiin.

5) Museokaupan ihanuudet

Kansallismuseon museokaupassa voi tehdä ainutlaatuisia löytöjä, sillä monet tuotteistamme ovat saaneet inspiraationsa Suomen historiasta ja kansanperinteestä, eikä niitä saa mistään muualta. Kaupassa on myynnissä myös Kansallismuseon ikioma mallisto, jonka takana on joukko suomalaisia suunnittelijoita.

6) Lapset ilmaiseksi

Museossa on paljon koettavaa eri-ikäisille asiakkaille. Kansallismuseoon on aina ilmainen sisäänpääsy alle 18-vuotiaille. Katso vinkit museovierailuun lasten kanssa.

7) Ilmaisperjantait

Kansallismuseoon on ilmainen sisäänpääsy perjantai-iltapäivisin klo 16–18. Silloin museon kaikkiin näyttelyihin, kesän Kesytön taide -näyttely mukaanlukien, pääsee tutustumaan maksutta. Samalla kannattaa hyödyntää Museoravintolassa perjantai-iltapäivisin klo 15–17 voimassa oleva erikoistarjous. Kue lisää ilmaisperjantaista.

8) Vintage-tapahtuma

Vintage-tapahtuma järjestetään Kansallismuseon pihapuistossa lauantaina 5. elokuuta klo 11–16. Tule myymään vaatekaappisi vintage-helmiä, teemaan sopivia sisustusesineitä sekä muita menneiden vuosikymmenten antiikkiaarteita, ja tee ainutlaatuisia löytöjä!

9) Leikin aika

Kansallismuseon kolmannessa kerroksessa on taatusti tekemisen meininki! Leikin ajassa on mahdollisuuta päästä kokemaan ja tutkimaan historiaa ihan itse. Lasten kanssa vieraileville se tarjoaa tilaisuuden kiireettömään yhdessäoloon. Leikin aika on tarkoitettu noin 3–10-vuotialle lapsille yhdessä aikuisen kanssa.

10) Lasten opastukset

Kansallismuseon aikamatkaajat -opastus on lasten oma kierros, jolle 3–8-vuotiaat lapset voivat osallistua yhdessä oman aikuisensa seurassa. Aikamatkoja järjestetään lauantaisin ja sunnuntaisin klo 13.