Seurasaaren ulkomuseo Satu Mali 11 small
Lapsille on tänäkin kesänä Seurasaaren ulkomuseossa paljon koettavaa. Kuva: Satu Mali, Museovirasto

Seurasaaren ulkomuseon kesäohjelmisto nostaa esille kulttuuriperinnön monimuotoisuuden

Museot

Suomen kansallismuseon museoperheeseen kuuluva Seurasaaren ulkomuseo vie kansallispukuisten oppaiden ja toinen toistaan kiehtovampien pihapiirien ja rakennusten keskellä toiseen aikaan ja paikkaan. Suositun ulkoilusaaren museossa draamakierroksia koko perheelle, musiikkia kesäilloissa, esityksellinen museokierros ja opastuksilla mukana myös maattomien ja romanien näkökulmaa.

112-vuotias Seurasaaren ulkomuseo esittelee Suomen rakennus- ja asumiskulttuuria 1600-luvulta 1900-luvulle. Museoalueen 88 rakennusta on tuotu Helsinkiin eri puolilta Suomea, ja rakennuksista huolehditaan ja niitä restauroidaan ympärivuotisesti Museoviraston ammattilaisten toimesta. Antin talon ja sen pihapiirin konservointi- ja restaurointityö jatkuu vuoteen 2022–23. Florinin huvimajan konservoitujen tapettien kiinnittäminen jatkuu tänä kesänä. Huvimajakierroksia tapettikonservaattorin johdolla järjestetään loppukesästä pandemiatilanteen salliessa.

Ulkomuseossa järjestetään 15.8. asti päivittäin opastuksia, joilla perehdytään maaseudun elämään ja arkeen 1800-luvulla sekä suomalaiseen perinnerakentamiseen. Opastukset tapahtuvat pääosin ulkotiloissa; sisällä rakennuksissa sisäänpääsyä rajoitetaan tarvittaessa pandemiatilanteen mukaan. Opastuksia järjestetään myös tilauksesta. Opastukset sisältyvät pääsylipun hintaan. Museon kahvila Antin Kaffeliiteri ja Iisalmen pappilassa sijaitseva museokauppa ovat avoinna museon aukioloaikoina.

Elokuun romaniteemaopastukset ja -musiikkia sekä esityksellinen museokierros

Kun puhutaan Suomen historiasta, jää romanien historia usein näkymättömäksi. Seurasaaren ulkomuseon rakennuksissa romanien kädenjälki on nähtävissä monella tavalla: romanit tekivät ylläpitoa vastaan talon töitä, hoitivat hevosia ja valmistivat käsitöitä ja käyttöesineitä. Samalla solmittiin ystävyyksiä.

Tietoa romanien historiasta saa ulkomuseon talo-oppailta ja elokuussa käynnistyy romaniaiheinen teemakierros. Lisäksi yhdessä Seurasaarisäätiön kanssa järjestettävässä Seurasaari Soi! -tapahtumassa kuullaan tänä kesänä romanien rikasta musiikkiperinnettä ja kansanomaisia puhaltimia sekä luentoja ja keskusteluja. 12.–13.8. kuullaan romanimusiikkia Hilja Grönforsin ja Miritza Lundbergin esittämänä. Torstaina 12.8. romanien perinnelauluista keskustelevat mestarilaulaja Hilja Grönfors ja dosentti Risto Blomster ja perjantaina 13.8. romanimusiikin vaikutuksesta suomalaiseen iskelmämusiikkiin keskustelevat muusikko Mertsi Lindgren ja musiikkitoimittaja Pekka Laine. Tapahtuma järjestetään koronatilanteesta riippuen joko paikan päällä tai etänä.

Compañía Kaari & Roni Martinin Kirjeitä saaresta -teos kuljettaa elo-syyskuussa katsojia ympäri saarta eritaustaisten taiteilijoiden esitysten äärelle. Esityksistä vastaavat tanssijat Marlon Moilanen, Kaari Martin ja Sari Pikkarainen, esitystaiteilija Bakr Hasan, muusikot Ali Saad, Pekko Käppi, Sanna Salmenkallio ja Roni Martin sekä kirjailija Rosa Liksom.

Kukin taiteilija tuo teoksellaan näkökulman siihen, miten suomalaisuus hänen henkilöhistoriansa valossa näyttäytyy. Kulttuuriperinnön monimuotoisuutta esille tuova teos toteutetaan yhteistyössä Seurasaaren ulkomuseon kanssa. Liput tulevat myyntiin heinäkuun aikana.

Lasten oma kierros ja musiikkia kesäiltoihin

Ulkomuseon lasten omat näytelmälliset kierrokset starttaavat 10.7. ja niitä järjestetään lauantaisin ja sunnuntaisin kahden viikon ajan. Draamapedagogi Petra Haapion käsikirjoittama ja tuottama kierros sopii 5–9-vuotiaille lapsille huoltajineen. Kierros sisältyy pääsylipun hintaan ja sille voi ilmoittautua ennakkoon verkossa. Omatoimiseen koko perheen museovierailuun sopii bingo, jossa on tehtäviä ja kysymyksiä.

Musiikkia kesäillassa -keskiviikkokonsertit jatkuvat tuttuun tapaan Karunan kirkossa 7.7.–18.8. Konsertteihin on vapaa pääsy ja ne tuotetaan yhteistyössä Helsingin seurakuntayhtymän kanssa.

Suosittu Kansallispukupiknik 5.8. juhlistaa suomalaista kansallispukua. Yhteistyössä Seurasaarisäätiön kanssa järjestettävä piknik kannustaa kaikkia pukeutumaan kansallispukuun tai asuun, jonka kokee kansallispuvukseen, ja saapumaan eväiden kanssa Seurasaaren ulkomuseoon.