Kansallismuseo 52
Kansallismuseon taiteiden yö alkaa klo 18. Kuva: Topi Leikas.

Kansallismuseon Taiteiden yö 17.8. klo 18–22: OAF

17.8.2023 18:00 — 17.8.2023 22:00

Taiteiden yönä Kansallismuseo täyttyy outsider-taiteesta! Illan aikana voit nähdä kaikki Kansallismuseon näyttelyt ja kokea unohtumattoman yhdistelmän musiikkia, kuvataidetta, esittävää taidetta, elokuvia, kirjallisuutta ja elämäntarinoita, kun museolla juhlitaan Outsider Art Festivalin (OAF) avajaisia. Kansallismuseon Taiteiden yöhön on vapaa pääsy klo 18 alkaen.

Taiteiden yönä Kansallismuseossa annetaan ääni outsider-taiteen tekijöille, kun museolla järjestettävän Outsider Art Festivalin (OAF) avajaistapahtuma tuo yhteen taidekentän outsidereita ja insidereita.

Kaikkiin museon näyttelyihin on vapaa pääsy klo 18 alkaen. Klo 19 koet taatusti ainutlaatuisen musiikin, rituaalin ja performanssitaiteen yhdistelmän, kun Keuhkot antaa julistuksen vapaan taiteen puolesta museon Auditoriossa.

Museoravintola Karhunpesässä nähdään Felix ja Kuuhullun kuoleman intiimi musiikkiesitys klo 20.30, visuaalinen runoesitys Jukka Nevalaiselta sekä kuullaan festivaalin omien runoilijoiden lisäksi WSOY:n runoilijoita, Atte Koskista, Anja Erämajaa ja Sanni Purhosta, Julius Kuusisaarta, Topi Haurua ja Jim Dahlia.

Ilta päättyy klo 21 museon Auditoriossa esitettäviin lyhytelokuvanäytöksiin. Leffaillassa nähdään mm. Anne Kalliolan ja karjalaisten nuorten tekemä elokuva karjalan kielestä ja sen asemasta Suomessa.

Taiteiden yön aikataulu

18.00 Taiteiden yö alkaa, museon näyttelyt avoinna, vapaa pääsy

Päälava, auditorio: 19.00 Keuhkot, 20.00 Teatteriryhmä Vautsi, 20.45 Lyhytelokuvanäytös

Karhunpesän lava, ravintola: 19.30 WSOY X OAF runoilijat, 20.30 Felix ja Kuuhullun kuolema, 21.30 Jukka Nevalaisen performanssi

Halkopiha, ulkolava: 21.00 Mikko Nevalaisen performanssi, open mic ja non stop esityksiä 19-22. Äänessä OAF taiteillijoita, runouden iskuryhmä ja karjalaiset nuoret.

Museoravintola avoinna klo 11–17 ja klo 19–21.30.

Lue lisää illan taiteilijoista: Keuhkot, Teatteriryhmä Vautsi, Felix ja Kuuhullun kuolema, Jukka Nevalainen, Anne Kalliola, Kati Kallio & Tanssiryhmä Ihanat, Mika Ruohola, Miska Tuononen.

Sisäänkäynti museon pääportaiden vierestä

Kansallismuseon Taiteiden yöhön on vapaa pääsy klo 18 alkaen. Sisään kannattaa saapua museon pääportaiden vierestä A2-ovesta, esteettömän sisäänkäynnin kautta. Kansallismuseo on avoinna koko päivän ajan normaaliin tapaan klo 11–18.

Kansallismuseossa on käytössä turvallisemman tilan periaatteet.

Tutustu Kansallismuseon näyttelyihin tästä.

Koko OAF:n festivaaliohjelman näet tästä.