Capsia
Click image to see articaft details

Heliga nattvarden

Margareta Capsia var dotter till en förmögen handelsman och föddes i Stockholm år 1682. Hon gifte sig år 1719 i Stockholm med Jacob Gavelin, kyrkoadjunkt i Vasa. Paret bodde i huvudstaden till slutet av stora nordiska kriget, och återvände år 1721 till Vasa, där Jacob Gavelin redan tre år tidigare utnämnts till kaplan. År 1730 flyttade de till Åbo, när Gavelin fick en tjänst som domkyrkosyssloman. Margareta Capsia dog som änka år 1759 i Åbo.

På 1720- och 1730-talet målade Margareta Capsia både flera altartavlor och porträtt. Målningen i Finlands nationalmuseums samlingar är hennes äldsta kända målning, från år 1725. Den kommer från Pedersöre kyrka och föreställer den heliga nattvarden. Pedersöre församling donerade verket till Finska Fornminnesföreningen år 1898.

Margareta Capsia är Finlands tidigaste kända kvinnliga konstnär. Denna målning har hon signerat på en golvplakett nere till höger. Målarduken har gjorts något smalare på varje sida, så signeringens nederkant är numera delvis under ramen.

Enligt de så kallade synoptiska evangelierna – Matteus-, Markus- och Lukasevangelierna – samlades Jesus och hans lärjungar i Jerusalem för en gemensam påskmåltid. Margareta Capsias altartavla föreställer denna bibliska händelse. I målningen har Jesus och lärjungarna samlats kring ett långbord, och på samma sätt som i bilder som föreställer en vanlig nattvard, är Jesus placerad bakom bordet. Judas, som ska förråda honom, i sin tur sitter på den motsatta sidan av bordet, lite avsides från de andra lärjungarna.

Judas symbol är en penningbörs, som innehåller silvermynten som han fick när han förrådde Jesus. Även om Judas utseende inte beskrivs i Bibelns texter, har han ofta avbildats som rödhårig och med rött skägg, så även i Capsias målning. Också Judas hudfärg, som är klart mörkare än de andra lärjungarnas, skiljer honom åt från de andra i rummet. Han är också den enda som tittar utåt från målningen, rakt mot åskådaren.

Vid sidan av Judas är Johannes, den lärjunge som stod Jesus närmast, den enda som man tydligt kan identifiera: han lutar sig mot Jesu axel.

Jesus håller i sin vänstra hand en lite brödbit och framför honom på bordet står en vinbägare, som avsiktligt påminner om nattvardskalkarna som används i kyrkan. Detta avslöjar för åskådaren den teologiska innebörden i Bibelns berättelse: kalken och brödet, som är de centrala symbolerna för nattvarden, blir centrala element i bilden och framhäver målningens sakramentala betydelse.

Margareta Capsias målning baserar sig på ett kopparstick gjort av gravören Matthäus Merian, som föddes i Basel och levde 1593–1650. Merian illustrerade hela Bibeln och många konstnärer använde hans bilder som förebilder. Merians illustrationer av Bibeln publicerades under första halvan av 1600-talet.