2022 KM anee

Publikprogram:
Forskningsresor i forna Mellanöstern

19.5.2022 11:00 — 4.9.2022 18:00

Det ordnas öppna guidningar till utställningen på finska varje söndag. För skolor ordnas i maj en distansguidning och i augusti ordnas för alla åldrar ett evenemang som presenterar kopplingarna mellan matematiken och kulturen.

Från 1840-talet till denna dag har finländska forskningsresande, arkeologer och forskare rest till Mellanöstern för att studera de forna rikena och kulturerna i området. Forskningsresor i forna Mellanöstern berättar om de finländska forskarnas fascination över dessa mer än två tusen år gamla civilisationer genom de resandes egna berättelser och föremålen som de har tagit med sig tillbaka hem. Utställningen presenterar föremål från Mellanöstern från Nationalmuseets samlingar och från Museiverkets arkeologiska samlingar. Föremålen har ställts ut mycket sällan.
Läs mer om utställningen.

Presentation av utställningen: Forskningsresor i forna Mellanöstern

Ta museiutställningen i besittning på en gång! Utställningspresentationen är en interaktiv guidning om utställningen som leds av en expertguide. Under guidningen presenteras utställningens centrala föremål och berättelserna om forskningsresandena.

Guidningen ingår i inträdesbiljettens pris och varar ca 30-45 min. Guidningen börjar vid museets biljettkassa i Centralhallen. Märk väl att vi inte tar grupper på rundvandringen, men du kan boka en privat guidning för din grupp via vår kundtjänst.

Öppna publikguidningar på finska

Sun 28.8. at 2 pm

Boka en privat guidning:

skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi
0295 33 6902 (tis-fre kl. 9-12)

Distansguidning för skolor

fredag 20.5 kl. 10.00

Från 1840-talet till denna dag har finländska forskningsresande, arkeologer och forskare rest till Mellanöstern för att studera de forna kulturerna i området. Forskningsresor i forna Mellanöstern berättar om de finländska forskarnas fascination över dessa mer än två tusen år gamla civilisationer genom de resandes egna berättelser och föremålen som de har tagit med sig tillbaka hem. Under distansguiden presenteras utställningen och man begrundar varför dessa tusentals år gamla föremål har hamnat i museer och vad föremålen berättar om det förflutna.

Under distansguidningen kan man ställa frågor till guiden. Guidningen är gratis och kräver ingen förhandsanmälan.

Guidningen ordnas på Teams, du kan ansluta via denna länk: Länk till distansguidningen på Teams

Forskningsresa till utställningen - självständig rundvandring för besökare med barn

Upplev utställningen under forskningsresandenas ledning! Skriv ditt namn med kilskrift, hitta den uråldriga magiska bägaren eller testa dina kunskaper i forntida spel. Kartan för den självständiga rundvandringen delas ut på museet i juli och augusti.

Hemma i kulturen-pop up

tis 2.8-sön 7.8
kl. 11-18, Nationalmuseets Ateljé, 2:a vån.

I museets Ateljé kan du vila en stund bland kulturen och till exempel skriva ett brev om vad hem betyder för dig. Du kan läsa, spela eller undersöka olika kulturers föremål från olika tider - vilka gemensamma drag har de?

Den flerspråkiga pop up-utställningen Hemma i kulturen besöker Nationalmuseet under sex dagar och har en innehållsmässig och tematisk koppling till utställningen Forskningsresor i forna Mellanöstern. Efter Nationalmuseet flyttar pop up-utställningen till olika kulturcentrum i huvudstadsregionen. När utställningen Forskningsresor i forna Mellanöstern flyttar till Mellersta Finlands museum så färdas även Hemma i kulturen-utställningen till Jyväskylä.

Evenemanget ordnas i samarbete med Hemma i kulturen-projektet: www.kotonakulttuurissa.fi

Kultur och matematik! - evenemang för alla åldrar

torsdag 4.8 kl. 12–17.30

Kulturen är fylld av matematiska dimensioner som man inte kommer att tänka på i vardagen. I dekorationer finns symmetri, i arkitekturen proportioner - men vet du hur poesin och matematiken är sammanflätade? Evenemanget är riktat till alla åldrar och erbjuder insikter om kopplingen mellan matematik och kultur genom workshops och föreställningar. Evenemanget är flerspråkigt.

Programmet sker i hela museet under dagens lopp och ingår i inträdesbiljettens pris. Fritt inträde till alla under 18 år.

Evenemanget ordnas i samarbete med organisationen Bridges och Aalto-universitetet.
Bridges har som mål att stöda forskning och praktiska tillämpningar som sammanför matematiken med konst, musik, arkitektur och kultur.

Lyssna på spellistan: Forskningsresor i forna Mellanöstern

Musiken från Mellanöstern är mycket mångsidig, mångspråkig och mångkulturell, tusentals år gammal och alltid nyskapande. Till följd av otaliga krig och kriser har människor från Mellanöstern spridit sig runt världen och fört med sig sin musik.

Spellistan hämtar inspiration från rytmer, instrument och små gemenskapers musik och där kan du höra språk från flera olika länder: arabiska, turkiska, persiska, hebreiska, kurdiska, kurmanji, armeniska och grekiska.

Låtarna berättar om bland annat glädje, sorg, ödet för en kvinno som gifter sig, flirtande, hemlängtan, flyktingskap och vikten av demokratiska val. Spellistan har sammanställts av Yonca Kurtoglu Ermutlu.

Lyssna på Spotify!