Nationalmuseets permanenta utställning förnyas – den befintliga utställningen Riket visas i sin helhet till den 27 oktober

Utställningar

Utställningen Ett annat land, som invigs 2021, söker svar på en stor fråga: hur blev området mellan Skandinavien och Ryssland dagens Finland?

Omskapandet av Nationalmuseets permanenta utställning går framåt och den sista avdelningen planeras bli färdig 2021. Utställningen Ett annat land, som ersätter det nuvarande Riket, skrivs och planeras tillsammans med en arbetsgrupp och ett expertteam från många branscher. För besökarna kommer arbetet att visa sig när utställningen Riket börjar rivas den 28 oktober. Då stängs en del av utställningen temporärt. Rökpörtet, Jackarby sal och tronsalen, som varit mäkta populära bland besökarna, förblir öppna. Dessutom kommer den permanenta utställningens Berättelsen om Finland och Förhistorien att vara öppen.

Aktualiseringen av den permanenta utställningens sista avdelning, Ett annat land, som inleddes hösten 2018, förtäljer historien om det område som blev Finland, från medeltiden och fram till slutet av 1800-talet.

”Vad borde vi veta om de medeltida helgonen? Hur kan vi få skolelever att intressera sig för klubbkriget? Hur doftade det på ett gods under upplysningen? Bland annat sådana frågor begrundas just nu tillsammans med arbetsgruppen. Att förnya en utställning är en skapande process som kräver samarbete med flera olika branscher, men också tydliga perspektivval: vad ska just Nationalmuseets permanenta utställning berätta på 2020-talet?” säger Nationalmuseets Päivi Roivanen, som i egenskap av projektledare leder arbetet med att förnya utställningen.

Utställningen Ett annat land bygger en bro till två andra avdelningar i Nationalmuseets permanenta utställningar; Förhistorien och Berättelsen om Finland, som öppnades 2017. Samtidigt kompletterar utställningen den permanenta utställningen så att den blir en fascinerande helhet.

”Ett annat land är den sista och mest omfattande delen i Nationalmuseets nya permanenta utställning. De nya utställningarna är fristående och skiljer sig mycket från varandra, men de förenas av en strävan att finna den enskilda människans upplevelse bland historiens stora linjer. Vi lyfter upp frågor om mänsklighet som berör oss alla och granskar Finland som en del av den omgivande världen. Namnet Ett annat land påminner oss både om vår långa historia, som del av ett annat land och om historien som en annan verklighet. Också i vår egen tid finns det olika världsbilder som det är viktigt att försöka förstå”, säger Elina Anttila, överdirektör för Finlands nationalmuseum.

Strax innan Riket stängs, kommer utställningen den sista söndagen i oktober att låta besökarna djupdyka i historien genom temaguidningar, som bland annat behandlar seder och bruk, dräkter och tyger.

Mer information:
projektchef Päivi Roivainen, paivi.roivainen@kansallismuseo.fi, tfn 0295 33 6332
överdirektör Elina Anttila, elina.anttila@kansallismuseo.fi, tfn 0295 33 6131