VF verkkosivukuva 1

AVSLUTAD: Förmögenhetsfilosofi – Porträtt på finländsk förmögenhet av Jaakko Heikkilä

22.4.2022 11:00 — 2.10.2022 18:00

Vi vet förvånansvärt lite om det finländska samhällets ekonomiskt mest förmögna personer. Ur denna ofta oigenkännliga minoritet granskar fotokonstnär Jaakko Heikkiläs verk enskilda personer och deras livshistoria samt deras relation till förmögenhet, lycka och livet.

Med konstens hjälp bygger utställningen ett panorama över det finländska samhället. Förmögenhetsfilosofi behandlar ekonomisk förmögenhet som kulturellt fenomen och frågar huruvida förmögenhet förbättrar det psykiska välbefinnandet och om ekonomisk förmögenhet är ett tabubelagt ämne i vårt samhälle. I Jaakko Heikkiläs fotografier personifieras förmögenhet i personer som är mänskliga, andas och känner och som även begrundar sin relation till finskhet.

Jaakko Heikkilä (f. 1956) är en finländsk fotokonstnär, vars arbete ofta har genomsyrats av teman kring kulturell identitet och minoriteter, som lever mitt bland majoritetskulturen. Heikkilä har gjort fotograferingsresor till exempel till Kuba, Brasilien, Serbien och Karelen. Vernissagen om förföljelsen av den armeniska befolkningen var 2005 utställd i Venedigbiennalen och Heikkilä har även fotograferat bland annat invånare i Harlem, valacker och befolkning som talar meänkieli. På Nationalmuseet såg vi 2016 Heikkiläs uppsättning av verk om adeln i Venedig. Och då föddes tanken hos Heikkilä om att avbilda den finländska minoriteten av förmögna.