Barbie – The Icon -utställning på Nationalmuseum 27.4‒26.8.2018

Utställningar

På riktigt heter hon Barbara Millicent Roberts, men världen känner henne helt enkelt som Barbie. Barbie är mer än bara en docka. Barbie är en internationell ikon och under sin 59-åriga existens har hon fungerat som inspiration till många viktiga kulturella och samhälleliga samtal. Utställningen presenterar över 400 Barbiedockor samt material som hänger ihop med denna världskända, ikoniska docka, från året då hon såg dagens ljus 1959 fram till i dag.

Barbie skapades av Ruth Handler (1916–2002), en uppfinningsrik företagare och en mamma som inspirerades av sin dotters lekar. Hennes vision lever än i dag. Med tiden utvecklas Barbie och reflekterar vår värld i förändring, men samtidigt behåller hon tronen som nummer ett bland alla modedockor.

Utställningen berättar historien om dockan som i över ett halvt sekel tolkat samhällets kulturella och estetiska förändring. I motsats till andra leksaker har denna docka uppnått en tidlös position som överskrider generations- och nationsgränser. Hon har representerat över 50 olika nationaliteter och uppnått en stabil position som spegel för den globala fantasin.

Redan i 59 års tid har Barbie upprätthållit sin position som en kulturikon som utvecklar fantasin hos miljontals barn runtom i världen. De över 400 dockorna som ställs ut visar hur Barbie alltid har erbjudit flickor olika alternativ: hon har haft många olika yrken och roller samt klätt sig i otaliga modekreationer och accessoarer. Barbie har ledigt axlat rollen som drottningar, legendariska historiska figurer och kulturikoner såsom Kleopatra, Elisabet I, Katarina av Medici och Madame Pompadour. Vänner av mode gläds av att utställningen även presenterar Barbie som musa till toppnamn inom mode- och konstvärlden såsom Oscar de la Renta och Karl Lagerfeld. Utställningen visar också Barbies närmaste krets: hennes tre systrar, hennes vänner – bland dem Ken – samt många djur.

Mattels målsättning är att erbjuda marknadens mångsidigaste dockkollektion som lyfter fram olika rollmodeller och uppmuntrar alla flickor att inse sina egna, gränslösa chanser. Kollektionen Barbie Fashionistas år 2016 presenterade fyra nya kroppsmodeller, flera nya hudtoner, frisyrer och modetrender som speglar världen som flickor möter i dag. I mars 2018, samma vecka som den internationella kvinnodagen firades, presenterades nya Barbie-modeller som en eloge för rollmodeller med olika bakgrund, inom olika branscher, från olika håll i världen, från historien fram till i dag, som raserar gränser den följande flickgenerationen till fromma.

Utställningen har planerats så att den erbjuder olika saker att se och uppleva: det finns dels material som kastar ljus på historien och kulturella fenomen, som riktar sig till vuxna, dels funktionella delar som passar barn.

Barbie – The Icon -utställningens kurator är professor Massimiliano Capella och den har producerats av 24 ORE Cultura. Utställningen turnerar från en betydande stad till en annan: den har ställts ut i Milano, Rom, Bologna och Madrid och anländer nu till Helsingfors. Dockorna som ställs ut kommer från utländska privata samlingar samt Mattel.

Utställningsskriften Barbie – The Icon (Siltala) med Massimiliano Capella som redaktör finns att köpa i Nationalmuseets museibutik.

Utställningen Barbie – The Icon är öppen på Nationalmuseum 27.4‒26.8.2018.

Mera information

Utställningschef Minerva Keltanen, minerva.keltanen@kansallismuseo.fi, tfn 0295 336 463
Utställningsamanuens Aino-Maija Kaila, aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi, tfn 0295 336 362

Pressbilder

NATIONALMUSEUM
Mannerheimvägen 34, Helsingfors
Museet är öppet mån-sön kl. 11–18, ons kl. 11–20
Inträde: Vuxna 15 € / Rabattbiljett 11 € / med Museikortet eller Helsinki Card 3 € / under 18-åringar fritt inträde.

www.kansallismuseo.fi