V26 20 Hvitträsk Pepita Ehrnrooth Jokinen henkilökuva Hvitträskin tuvassa copy

50 år som ett museum – det vackra jugendhuset har gått rakt in i många hjärtan och fått i synnerhet ett som sitt eget

När Eliel Saarinen och hans familj, som hade flyttat till Förenta staterna, bestämde sig i slutet av 1940-talet för att sälja sitt kära Hvitträsk, önskade de att huset skulle bli en presidentbostad eller en representationslokal för Arkitektförbundet. Det fanns emellertid inte sådana köpare som familjen hade önskat och slutligen såldes Hvitträsk som ett hem för ett privat par som bodde i huset under ett par decennier tills de gick i konkurs. Efter konkursen har ingen bott i Hvitträsk utan i år har det gått femtio år sedan huset blev ett museum. Under hela denna tid har museumexperten Pepita Ehrnrooth-Jokinen arbetat vid Hvitträsk. Hvitträsk är ändå absolut inte bara en arbetsplats för henne - utan hon själv pratar om sitt hjärtas hus.

Utöver arbetet binds Pepita till Hvitträsk av sitt intresse för arkitektur och historia, sin kärlek för jugend samt hennes släktgård som ligger strax intill Hvitträsk. Hon har även gift sig med en man som arbetade som köksmästare i museumrestaurangen och paret vigdes i ateljén. På videorna berättar vår Hvitträsk-expert om sitt förhållande till huset och museets olika skeden samt visar aldrig förut sedda bilder från familjen Saarinens hemalbum.

Alla videor finns tillgängliga med undertexter på svenska, finska och engelska. Undertexternas språk kan bytas i YouTubes textinställningar.

50 år tillsammans – ett starkt band till Hvitträsk

På den första videon berättar Pepita om sitt förhållande till Hvitträsk som har börjat genom hennes släkt redan då Eliel Saarinen och hans familj ännu bodde i huset. Som bevis på vänskapen mellan familjerna Ehrnrooth och Saarinen finns gamla gästböcker och fotoalbum samt verandan på Pepitas barndomshem Tyris gård som Eliel Saarinen en gång i tiden ritade på insidan av Pepitas farfars, Gustaf Ehrnrooths, ask för tennsoldater.

Pepita har hållit guidningar i Hvitträsk för tusentals timmar, tagit museumsgäster runtom huset – finländska besökare, amerikanska kryssningsfartygsgäster, skolelever, europeiska och japanska turister, kändisar, besökare från olika håll – och berättat för dem så mycket om husets boende, konstföremål och arkitektur att hon kan överraska gästerna med att ordagrant citera flera meningar från Eliel Saarinen ur minnet.

50 år tillsammans – ett starkt band till Hvitträsk

Titta på

Aldrig förut sedda bilder från familjen Saarinens hemalbum

På den följande videon visar Pepita bilder där familjen Saarinen njuter av strandliv, sällskapsspel och sällskapet av sina vänner. På en bild kastar Eliel Saarinen spjut och på en annan bild är Pipsan på väg till en bal i grannherrgården som råkar vara Pepitas barndomshem.

Bilder från familjen Saarinens hemalbum (på finska)

Titta på

På de följande bilderna syns vackra kläder som Loja har sytt, Eliel som har kommit från Förenta staterna till Hvitträsk på semester och som håller sin tennisracket, samt en ministaty som Eero har snidat av tvål. På videon pratas på svenska men det går att välja undertexter på finska.

Bilder från familjen Saarinens hemalbum (på svenska)

Titta på

70-talets senapsgult och heltäckningsmattor har blivits av med – Hvitträsk har restaurerats mycket under årens lopp

Hvitträsk förevisas numera i sin ursprunglig fason, men detta har krävt mycket renovering eftersom det privata paret och de två stiftelserna som ägde huset efter arkitekterna var hann lämna sitt spår i huset. Vid ett skede var huset täckt med brunt, senapsgult och olivgrönt vilket var typiskt på 1970-talet. Senare har de ursprungliga ytorna och färgerna grävts fram – till exempel den lingula rostapeten i Pipsans rum hittades under fem lager av tapet.

I år har en bit av renoveringen fåtts färdig igen då familjen Saarinens huvudbadrum har återställts till sin ursprunglig glans som det hade på 1910-talet. Pepita förevisar badrummet i slutet av videon.

Titta på

Pojkarna har kommit hem – porträttmålning på Eliel och Eero är tillbaka på Hvitträsks vägg

Hvitträsk är ett helhetskonstverk varigenom möblerna som arkitekter har planerat och konstföremål som de har valt till huset är en viktig del av husets själ och väsen. Alla föremål som fanns i huset ursprungligen finns ändå inte i museet av en helt naturligt orsak: Matilda bland annat auktionerade bort parets möbler efter att sin make Herman Gesellius dog, och flyttade till Paris med pengarna hon fått från auktionen. Och familjen Saarinen tog en del av sina kära föremål med sig till Förenta staterna. Dessa föremål finns i privata samlingar runtom världen och mycket har också fåtts tillbaka till Hvitträsk. Ett av dessa föremål som har gått ut i världen och senare kommit tillbaka hem är en målning på Eliel och Eero, far och son. Pepita vet att målningen var så kär för Loja att efter att Eliel dog planerades vardagsrummet i Lojas nya sommarvilla omkring målningen.