2 Webkansallismuseo Merimonsterit

HAVSMONSTER ‒ monstren på de gamla sjökartorna vaknar till liv den 12 april i en ny utställning på Finlands sjöhistoriska museum

Utställningar, Museer

När jorden var platt och havet myllrade av monster... Monstren på de gamla sjökartorna har väckts till liv i en form som du kan röra vid. Nu är det dags att utforska och leka. Havet är för mången främmande och skrämmande, och dess djup har varit utom räckhåll. Det är med andra ord inte så konstigt att berättelser om märkliga monster i haven har florerat så länge människan har seglat på haven.

Havsmonster tar hela familjen med ut på de farliga vattnen på kartan Carta Marina (år 1539) där historiska fakta och mytomspunna havsmonster tampas. Dikterna och berättelserna lockade dåtidens sjöfarare till okända världar. Besökarna kan möta Jättehavsormen och Blodsjögurkan, kika in i urhavet genom dykarklockan, besöka doktor Pontoppidians Mystärmuseum samt undersöka forntida farleder och navigeringsinstrument.

Författaren Laura Ruohonen och illustratören Erika Kallasmaa, som skapat utställningen, är ett internationellt känt och prisbelönt arbetspar, vars diktbilderböcker är moderna klassiker som är lika älskade av både barn och vuxna. Ruohonen och Kallasmaa var nominerade till 2019 Astrid Lindgren Memorial Award.

Även om forntidens havsmonster har försvunnit från såväl kartor som hav och människans tro och tankevärld, har en ny monsterart dykt upp i världshaven – plastavfallsmonstret. Uppskattningsvis flyter mer än 150 miljoner ton plastavfall omkring i världens hav och en del av det hamnar i metabolismen hos fåglar och fiskar. Dessutom har man hittat plastpartiklar till och med i organismer på havsbotten. På gårdsplanen utanför Maritimcentret Vellamo byggs konstnär Alexander Reichsteins Leviathan. Havsmonsterverket, som tar ställning mot havsföroreningarna, kommer under våren att färdigställas med plastavfall i samarbete med den lokala skolan och vuxengymnasiet. Reichstein skapar ofta konst för och med barn. År 2008 tilldelades han statspriset för barnkultur.

Med på utställningen finns även sjöfartsrelaterade föremål från Finlands sjöhistoriska museums samlingar, bland annat kompasser, kikare och miniatyrmodeller av fartyg. Från Naturhistoriska museets, LUOMUS, samlingar finns till exempel blåsfiskar, sjöhästar, sjögurkor, marulkar, hajar, musslor, bläckfiskar och andra förunderliga havsdjur.

Det mångsidiga evenemangsprogrammet för hela familjen börjar genast lördagen den 13 april 2019, då Maritimcentret Vellamo ordnar evenemanget Barnens Vellamo.

Planeringen av utställningen Havsmonster har förverkligats av arkitekt Tuomas Siitonen och den grafiska planeringen stod Johannes Nieminen för. Ljudplanerare var Markus Lindén och ljusplanerare var Jarkko Forsman. Animationerna som finns med på utställningen har skapats av Maippi Ketola. Metallarbetet i verket Leviathan ansvarade Kirsi Vahtera/Routa Design för.

I samband med utställningen lanseras faktaboken Merihirviöt – Merenneidosta mustekalaan (Havsmonster – från sjöjungfrur till bläckfiskar), som getts ut av John Nurminens Stiftelse och som innehåller fantastiska fakta om havsvarelser. Verkets författare är kulturhistoriker Otto Latva, som nyligen doktorerat i ämnet vid Åbo universitet.

Mediebilder

Mer information till medierna
Utställningsamanuens Erik Tirkkonen, erik.tirkkonen@kansallismuseo.fi, tfn 0295 33 6494
Projektledare Johanna Aartomaa, johanna.aartomaa@kansallismuseo.fi, tfn 0295 33 6486

Utställningen Havsmonster är öppen på Maritimcentret Vellamo i Kotka från den 12 april 2019 till den 17 januari 2021.

FINLANDS SJÖHISTORISKA MUSEUM
Maritimcentret Vellamo, Tornatorintie 99, Kotka
Öppet 1 januari till 23 juni och 20 augusti till 30 december tis, tor-sön kl. 10–17, ons kl. 10–20, mån stängt 24 juni till 18 augusti mån-tis, tors-sön kl. 10–18, ons kl. 10–20
tfn 040 350 0497, info@merikeskusvellamo.fi