Silverfyndet från Sysmä som konserverats med stöd från kulturfaddrar visas på Nationalmuseet

Utställningar

I omgivningen vid den medeltida kyrkan i Sysmä hittades i september 2017 ett sällsynt silverfynd. Fyndet gjordes av en amatörmetallsökare. Numismatiska Föreningen i Finland valde att bli kulturfadder för fyndet på grund av dess numismatiska betydelse och sällsynthet. Det ekonomiska stöd som man fick av föreningen möjliggjorde konservering och utställning av föremålen. Silverfyndet visas på Nationalmuseets utställning Förhistoria fram till slutet av oktober.

Fyndet omfattar 31 silvermynt, ett silverspänne, ringar, ett hängsmycke av silver och ett hängsmycke som har formen av ett kors samt silverspiraler. Mynten och hängsmycket av silver har varit fästa på ett halsband med länkar. Fyndet har en exceptionell betydelse på grund av det stora antalet mynt som använts som smycken samt de inhemska kopiorna. Med finns flera inhemska kopior av mynt som hittills varit okända. Den viktigaste av dem är en kopia baserad på den bysantinske kejsaren Mikael V:s (regerade 1041–1042) sällsynta guldmynt. Detta är det enda kända exemplaret av denna typ.

De äldsta myntena, dirhamen, är från tidigt 900-tal och kopiorna av de bysantiska mynten är ungefär ett hundra år yngre. I omgivningen runt den medeltida kyrkan i Sysmä finns ett flertal kända fornlämningar från järnåldern; boplatser, gravfält och offerstenar. I området har det sannolikt uppstått byliknande bosättning redan i slutet av järnåldern. De fasta fornlämningarna är skyddade med stöd av lagen om fornminnen (295/1963).

Undersökningarna som gjorts på silverfyndet från Sysmä och konserveringen av fyndet granskas närmare i Yle KulturCocktails kortdokumentär, ”Löytynyt: hopea-aarre”, (”Upphittat: en silverskatt”). Dokumentären kan ses både på utställningen och i yle.fi (på finska). Dokumentären visar vad man får reda på om silverföremålen från järnåldern.

Nationalmuseets konserveringsenhet fick äran att slå upp dörrarna för Numismatiska Föreningen i Finland när fyndet konserverades och ta del av de djupa kunskaper som experterna har om sitt specialområde. Dörren till kulisserna öppnades även för tidigare faddrar: för förbundet Kalevalaisten Naisten Liitto och Kulturstiftelsen Kalevala Koru som tack för stödet som möjliggjorde konservering av gravfyndet från Janakkala samt för Jaakko och Tua Björklund som tack för att Henrik Klasson Flemings ytterst sällsynta paradrustning av mässing nu står skinande i Tavastehus slott.

Kulturarvet är vår allas gemensamma arv – våra rötter. Genom kulturfadderskap erbjuder Nationalmuseet företag, samfund och individer möjligheter att värna om det.

Ytterligare information
Intendent Jani Oravisjärvi, jani.oravisjarvi@kansallismuseo.fi, tfn 0295 33 6398
Amanuens Ville Rohiola, ville.rohiola@museovirasto.fi, tfn 0295 33 6099
Kulturfaddrar: chef för konserveringsenheten Eero Ehanti, eero.ehanti@kansallismuseo.fi, tfn 0295 33 6139