Utställningen Sex and the Sea 15.6.2018‒20.1.2019: Sjöfararnas ensamhet, närhetslängtan och passion

Utställningar

Pinuppflickan på hyttväggen berättar om längtan på den plågsamt långsamma resan på havet. Andlig ensamhet, längtan efter närhet, hemlängtan och den sexuella lusten ‒ sjöfararnas ständiga konflikt på de långa resorna över haven. Utställningen rör sig från sjömännens fantasier under den långa sjöresan till den verklighet som möter dem i hamnarna. Den berättar om livet hemma och livet till sjöss, om stora känslor och fysiska behov. Den sensuella utställningshelheten är skapad av den holländska installationskonstnären Saskia Boddeke och den brittiske filmregissören Peter Greenaway.

Sedan urminnes tider har sjömän korsat världshaven och lämnat sina hem för långa perioder. I en sådan situation har man kontroll över många saker, men sin sexualitet kan ingen stänga av. Sex and the Sea berättar om livet i hamnarna som sjuder av röda lyktor, glädjeflickor och vilda krogkvällar. Den leder besökaren till en upptäcktsresa bland exotiska presenter, resväskor fulla med hemligheter, galjonsfigurer och sjöjungfrur. Utställningen ifrågasätter dessutom uppfattningen om heterosexuella manliga sjömän – är det bara kvinnor de drömmer om ute till havs?

En central roll i utställningen innehas av konstfilmen som producerats av toppkonstnärerna Saskia Boddeke och Peter Greenaway. I filmen berättar sjömän i mycket uppriktiga ordalag om sina erfarenheter och sin frihet till sjöss. Om en livsstil som i land kan betraktas som främmande och fördömlig. Besökaren kan även reflektera över sina egna normer. Styrs de av vad som är lagligt eller olagligt, eller av det sociala trycket? Långt borta hemifrån kan alldeles andra normer gälla. Ger sjömannen efter för sina lustar i en främmande hamn? Har den ensamma sjömannen en flicka i varje hamn?

Utställningens sensuella, halvmörka stämning stannar kvar hos besökaren ännu i dagsljuset.
Sex and the Sea som tidigare visats i Rotterdam, Stockholm och Helsingör kan ses i Maritimcentret Vellamo 15.6.2018‒20.1.2019.

Ytterligare information
Utställningsamanuens Erik Tirkkonen, erik.tirkkonen@kansallismuseo.fi, tfn 0295 33 6494

Pressbilder

FINLANDS SJÖHISTORISKA MUSEUM